Joris de Man wint Van Melsenprijs

1 april 2019

Vrijdag 29 maart heeft Joris de Man, leerling uit 6 vwo, met zijn profielwerkstuk over de Banach-Tarskiparadox de Van Melsenprijs gewonnen. Deze prijs wordt ieder jaar door de Radboud Universiteit uitgereikt aan het beste profielwerkstuk in de natuurwetenschappen.

Een jury bestaande uit vijf hoogleraren vond zijn werkstuk het beste van de vele ingezonden profielwerkstukken. Prof.dr. Heckman, hoogleraar wiskunde, sprak zijn lof uit over de bijzondere prestatie van Joris en overhandigde hem de bij deze prijs behorende oorkonde. Aan de prijs is verder verbonden een geldbedrag van € 500,- en een reis naar de International Conference of Young Scientists in Kuala Lumpur in Maleisie. Omdat Joris aangaf niet in de gelegenheid te zijn om deze reis te maken, ging deze beloning naar de leerlingen die de 2e prijs behaalden.

De Banach-Tarskiparadox is een stelling uit de meetkunde, bedacht door twee Poolse wiskundigen, die zegt dat een massieve driedimensionale bol in een eindig aantal disjuncte (dat wil zeggen niet overlappende) delen gesplitst kan worden, die weer samengevoegd kunnen worden tot twee identieke kopieën van de oorspronkelijke bol. Om het beeldender te omschrijven; je maakt bijv.van een sinaasappel, twee identieke sinaasappelen.