Oud-leerlingen

Fleur de Weerd

Leerling in: 2003

Anno 2017: Journalist en Oost-Europa-deskundige

Lang wilde ik arts worden, totdat ik een keer in het ziekenhuis ging kijken. Niets voor mij: ik ben veel te chaotisch. Paniek! Welke studie moest ik dan kiezen? Hoewel ik een vakkenpakket had gekozen dat aansloot bij de studie geneeskunde, ben ik toch geschiedenis gaan studeren. Het bleek een goede keuze, al duurde het nog lang voordat ik wist dat ik journalist zou worden. Voor Trouw kon ik als correspondent naar de Oekraïne. Fantastisch, maar vooral aan het begin ook eenzaam. Acht maanden heb ik er gewoond. Op een gegeven moment werd het te gevaarlijk: ik stond tijdens de revolutie tussen de mensen toen er geschoten werd. Mijn ouders en vriend maakten zich natuurlijk veel zorgen. Ik ben minder aan de frontlinie gaan werken en terug naar Nederland gegaan. Ik ben ook geen oorlogsverslaggever. Laat mij maar mooie menselijke verhalen schrijven!

Fleur de Weerd studeerde geschiedenis en internationale betrekkingen op de Universiteit Utrecht. Hierna volgde ze een masteropleiding journalistiek op de Universiteit van Amsterdam. Ze schrijft voor verschillende bladen en was correspondent in de Oekraïne. Haar boek Het land dat maar niet wil lukken over de Oekraïne werd in 2016 bekroond met de Bob den Uyl-prijs voor het beste literaire reisboek.