Oud-leerlingen

Frans Snik

Leerling in: 1997

Anno 2017: Astronoom

Buitenaards leven eng? Het is nog veel enger als we de enigen blijken te zijn! Over pakweg 25 jaar zullen we het weten. De technologie is nu zo ver en er zijn goede telescopen. Gewoon een kwestie van goed kijken! Ik verwacht geen groene mannetjes te vinden hoor, maar simpele levensvormen, zoals blauwalg. Dat ik astronoom zou worden, wist ik als leerling niet. Ik deed een bèta-profiel, maar beleefde ook veel plezier aan de vakken Grieks en Latijn. Pas tijdens een stage op Hawaii vanuit mijn studie technische natuurkunde, ben ik de sterrenkunde ingerold. De leuke kanten van mijn werk? Het avontuur! Natuurlijk het wetenschappelijke avontuur, maar ook de verre reizen die ik maak. Chili, Hawaii, de Canarische eilanden: ik kom op de mooiste plekken! Bovendien werk ik met interessante mensen en bedrijven. Het enige nadeel zijn de jetlags, maar mijn baan is zo leuk, dat ik daar niet over wil klagen.

Na het vwo is Frans Snik technische natuurkunde gaan studeren in Eindhoven. Tijdens een stage op Hawaii, waar grote telescopen staan, werd hij gegrepen door de sterrenkunde. Hij promoveerde bij sterrenkunde op de Universiteit Utrecht. Nu doet hij op de Universiteit Leiden onderzoek naar planeten buiten ons zonnestelsel.