Oud-leerlingen

Roland Duong

Leerling in: 1989

Anno 2017: Journalist, programmamaker en schrijver

Nee, ik was geen modelstudent! Toch was ik op mijn manier gemotiveerd. Zo hield ik van schrijven. Doordat docenten dit inzagen, heb ik mijn vwo-diploma gehaald. De kritische houding die ik nodig heb voor mijn werk, had ik als leerling al. Deze werd niet altijd op prijs gesteld! Mijn geschiedenisleraar vertelde bijvoorbeeld een keer over complotten van Hitler. Ultrageheim, leek mij! Ik vroeg hem dus hoe hij van deze complotten af wist. Hij dacht dat ik hem voor de gek hield! In plaats van een antwoord, kreeg ik strafwerk…Als scholier had ik geen idee wat ik later wilde worden. Mijn broer deed een cursus video. Ik ging mee en werd enthousiast. Puur toeval! Het leuke aan mijn werk als tv-journalist is dat je de wereld een beetje begrijpelijker kan maken voor veel mensen. Een tip die ik scholieren zou willen geven? Kies de vakken die je leuk vindt en die je liggen. Dan komt alles goed!

Roland Duong is na het Dominicus College Sinologie in Leiden gaan studeren, maar stapte over naar videovormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Naast dat hij als journalist schrijft, maakte en presenteerde hij verschillende tv-programma’s, zoals De Keuringsdienst van Waarde, De slag om Brussel en De prijsvechter.