Dayu Chen (5V) doet vwo schoolexamen Chinees

12 juni 2018

Vorige week deed Dayu Chen (5V) met groot succes aan het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek bij Rotterdam haar schoolexamen Chinees. Zij behaalde op alle gemaakte onderdelen de maximale score van een 10. Een geweldige prestatie.

Dayu woont sinds 2012 in Nederland. Haar vader, Jan Smulders, las in maart een artikel in de Gelderlander, waarin stond dat dit jaar 170 leerlingen van verschillende scholen in Nederland zich voorbereiden op het eerste vwo schoolexamen Chinees. Hij zag hierin meteen een kans voor zijn dochter. Omdat het Dominicus College Chinees als taal niet aanbiedt, werd er op een creatieve manier gezocht naar een maatwerkconstructie.

Zo kon Dayu op 29 mei op een dag vier van de vijf examenonderdelen doen, die voor 80% haar eindcijfer bepalen. De nog resterende literatuuropdracht levert ze begin juli in. Het examen is rechtsgeldig en kan Dayu een vrijstelling opleveren voor een andere vreemde taal bij het eindexamen.