Dominicus talenten

Op het Dominicus College leer jij je talenten goed gebruiken. Net als alle andere leerlingen. En dat merken we! Het gebeurt namelijk best vaak dat leerlingen van het Dominicus College meedoen aan bijzondere wedstrijden, prijzen winnen of andere bijzondere prestaties leveren. Dat lees je hieronder. Kijk ook hier.

Leerlingen Dominicus College winnen eerste prijs ‘Euregionale Scholenwedstrijd’

11 mei 2020

Op donderdag 6 mei werd door Heidi de Ruiter van de Euregio Rhein-Waal op het Dominicus College in Nijmegen de eerste prijs uitgereikt voor de Euregionale Scholenwedstrijd. Sarah Kraaijeveld, leerling van de afdeling de Monnikskap, nam de prijs in ontvangst namens een projectgroep bestaande uit tien leerlingen uit klas 3 en 4 havo.

De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking tussen Nederland en Duitsland te verbeteren. Om goed met Duitsland te kunnen samenwerken is kennis van het Duits en de Duitse cultuur heel belangrijk. Daarom organiseren zij elk jaar de ‘Euregionale Scholenwedstrijd’. Dit jaar was het thema ‘75 jaar vrijheid – leven in de grensregio’. Hoe zou de grensregio eruitzien als Nederlanders en Duitsers niet in vrijheid samen konden leven? Wat kunnen Nederlanders en Duitsers van elkaar leren? En hoe zien de komende 75 jaar eruit?

De leerlingen werden uitgedaagd om een creatieve inzending over dit thema in te sturen. Belangrijke factoren waarop werd beoordeeld waren het gebruik van de buurtaal (het Duits) en de originaliteit. Er waren uiteindelijk dertig inzendingen waarvan tien uit Nederland. Het Dominicus College won de eerste prijs (€ 750,-) in de categorie Nederlandse inzendingen, omdat de jury van mening was dat in de presentatie meerdere kanten van de vrijheid werden belicht (oorlog, leven met een beperking, gender, etc.) en het gegeven dat de inzending ging over vrijheid vanaf de Tweede Wereldoorlog tot nu.

Het project een samenwerking tussen de vakken Duits en Nederlands. De projectgroep bestond uit leerlingen van zowel de reguliere afdeling als van de afdeling de Monnikskap.