Leerlingen winnen Van Melsenprijs 2021

29 maart 2021

Op vrijdag 26 maart hebben Ivan Xu en Timo Kregting, leerlingen van klas 6 vwo van het Dominicus College, met hun profielwerkstuk de Van Melsenprijs 2021 gewonnen. De Van Melsenprijs is een landelijke prijs die elk jaar door de Radboud Universiteit Nijmegen wordt uitgereikt aan leerlingen die binnen hun profielwerkstuk een bijzondere prestatie hebben geleverd op het gebied van eigen experimenteel onderzoek.
Timo en Ivan hebben onderzoek gedaan naar de perceptie van akkoorden in verschillende muzikale stemmingen. Oftewel: vinden proefpersonen dat een bepaald akkoord mooier in de ‘gelijkzwevende’ stemming klinkt dan in de ‘reine’ stemming? En, hangt een eventuele voorkeur ook nog af van muzikale achtergrond of leeftijd? Om betrouwbare conclusies te kunnen trekken, hebben ze geluidsfragmenten laten horen aan maar liefst 132 proefpersonen op het Dominicus College in Nijmegen en op het Pax Christi College in Druten.
De jury, bestaande uit vijf hoogleraren in elk van de exacte wetenschappen wiskunde, informatica, natuurkunde, scheikunde en biologie, roemde het uitstekende werk van Ivan en Timo vanwege de zeer grondige aanpak en de uitgebreide statistische analyse. De prijs bestaat uit een mooi geldbedrag en het feit dat ze Nederland mogen vertegenwoordigen bij de International Conference of Young Scientists (ICYS) die dit jaar online vanuit Belgrado wordt gehouden.
Het Dominicus College is erg trots op de prestaties van Ivan en Timo. Voor de derde maal in zeven jaar tijd wint het Dominicus College hiermee deze landelijke prijs voor het beste profielwerkstuk in de natuurwetenschappen.